Monday, October 31, 2011

Perlunya mAkan dalam Hidup

Berjuma lagi kita  pada  entri kali ni..Entri kali ini adalah  memceritakan mengenai apa itu makanan dalam kehidupan seharian kita..


Makanan  merupakan  bahan - bahan  yang  boleh  dicerna.biasanya  terdiri daripada
  1. Karbohidrat
  2. Lemak
  3. Air  atau  Protien yang boleh  diminum  atau  dimakan  oleh  manusia  dan  haiwan  untuk  mendapat  nikmat  atau  nutrien.

Okla..saya  akan  memceritakan  entri  kali  ini..
Makanan kegemaran  saya  adalah Nasi  Goreng  Cina ..Maka  tidak  hairan lah  sya  makan  nasi  goreng  ni hari-hari bersama  roomate  saya  bernama  IZ ,POJIE  dan  SYAFIQ..tp  SYAFIQ  tak  mengemari  nasi  goreng  cina kerana  dia  mengemari  Nasi  Goreng  Cili Padi.. :-)


Nasi  Goreng  Cina  adalah  satu  hidangan  makanan  Cina  di  Malaysia.
Nasi  Goreng  Cina  ini  memang  sangat  popular  di  dalam kalangan  masyarakat  Melayu  dan Cina.
Nasi  Goreng  Cina  ni memang sedap  kalau dimakan  bersama  telur mata. :-)
perhh SEDAPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPP.......


Tahukah  anda  apakah  bahan-bahan  yang  digunakan  untuk  membuat  Nasi  Goreng  Cina??

berikut  merupakan  bahan-bahan  untuk  membuat  nasi  goreng tersebut..Untuk  pengetahuan  ada,,saya  bukan  memgetahui pun  cara  membuat  nasi  goreng  ini,,,saya  memdapat  maklumat  nin  daripada  tukang  masak  di Cafe  Jebat Uitm Alor Gajah, Melaka..

  1. Nasi  Putih  
  2. Bawang  Besar'
  3. Bawang  Putih
  4. Lada  hitam
  5. Lada  sulah
  6. Serbuk Ayam
  7. Ayam  (  tambahan  sahaja )
  8. Sayur  campur
  9. Minyak  bijiran
  10. Minyak  masak
  11. Telur


Tahukah  anda  cara  membuat  Nasi  Goreng  ini?????

Berikut  merupakan cara untuk membuat  Nasi  Goreng  Cina

  • Masukkan minyak  denagn kuantiti  yang  sedikit dan panaskan , masukkan  terus  bawang  putih  dan bawang besar  yang  sudah  dipotong..
  • Kemudian  masukkan telur  dan  kacau  sehinnga  hancur..
  • Selepas  itu  masukkan  pula  nasi  putih  dan  sayur  campur  serta  kacau  supaya  telur  yang  dihancurkan  sebati  dengan  nasi  dan  juga  sayur  campur..
  • Masukkan  terus  daging  dan  ayan  yang telah  dipotong  kecil.
  • Selepas  itu  masukkan terus  lada  sulah..lada  hitam dan serbuk ayam  lalu gaulkan  sehinnga  naik bau.
  • Akhir  sekali  titikkan  sedikit  minyak  bijiran  dan   boleh la dihidang  dan  di makan  :-)

Seterusnya  merupakan  contoh-contoh  gamabar  Nasi  Goreng  Cina


Sedap kan....



Nasi  Goreng  bersama  Telur Mata.



Telur  mata


Telur  mata  separuh masak


Oklah...Nasi  Goreng Cina  merupakan makanan  kegemaran  saya..Bagaimana pula  dengan  anda?? Sudah  pasti  semua pendapat  berbeza kan kerana  semua  mempunyai  cita  rasa  yang  berlainan..


Seterusnya  merupakan  minuman kegemaran saya..Minuman  kegemaran saya  adalah  Milo AISSSS...
Saya  sememangnya menyukai  milo  kerana   milo  ais  adalah  minuman yang sangat  simple  dan  sedap...



Ni adalah  milo  tabur...kenapa  tabur????????kerana  serbuk milo  ditaburkan di atas..


SIMple  kan???????


oKlah sampai  di sinilah  entri  saya  pada  kali  ini..
Marilah  kita  memcuba  makan Nasi  Goreng  Cina  denGAN minum MILO  aiSS..

SELAMAT MEMJAMU SELERA SEMUA  :-)

follow  me  at  Twitter :

No comments:

Post a Comment